Tehnici si tactici de navigare cu harta si busola - partea 1

09.09.2015 16:31

Tehnici si tactici de navigare cu harta si busola.

Partea 1

Odata ce sportivul incepator a invatat ce inseamna o harta de orientare, el trebuie sa invete cum se foloseste practic o astfel de harta. Inainte sa incerce sa mearga de la punctul A la punctual B folosind harta de orientare care reprezinta terenul din fata lui, sportivul trebuie sa isi faca un plan de actiune. In cadrul acestui plan de actiune privind mersul (navigarea) dintre doua puncte de pe harta, liniile conducatoare ale hartii joaca un rol principal si pot fi folosite independent de lucrul cu busola.
Atunci cand luam startul intr-o cursa de orientare, trebuie sa ne facem planul cum ajungem de la start la primul punct (post), sau pentru o sectiune dintre doua posturi, cum ajungem de la un post la urmatorul post. In primul rand trebuie orientata harta si vazut care dintre elementele hartii corespund cu reperele de pe teren. In cadrul planului care urmeaza a fi facut de a ajunge la primul post de control, sportivul incepator este bine sa fie invatat sa foloseasca pentru navigare liniile conducatoare de pe harta, care unesc cele doua puncte intre care doreste sa mearga. Numai dupa o stapanire temeinica a acestei forme de navigare dealungul liniilor conducatoare, sportivul incepator poate trece la etapa mersului pe viza (unghi de mars) dintre 2 puncte.

Ca linii conducatoare ale unei harti se pot folosi: drumurile, potecile, defrisarile, marginile padurii, marginile poienilor, gardurile, firele de apa si alte limite distincte de vegetatie.
Toate aceste linii conducatoare sunt usor de urmarit si ne pot conduce de la un punct la altul. Pentru a urma corect aceste linii conducatoare, harta trebuie bine orientata de la inceput si mentinuta orientata tot timpul mersului pe teren. Un sportiv cu experienta poate face acest lucru si fara busola (doar comparand directia liniilor de pe harta cu directia aceleiasi linii de pe teren), dar pentru sportivii incepatori este bine ca la inceput sa controleze des cu busola directia liniilor conducatoare pe care le urmeaza. In special la intersectiile de drumuri si poteci, este foarte bine sa se controleze directia folosindu-ne de busola. Mai bine sa pierdem putin timp cu aceasta verificare a directiei, decat sa urmam o linie conducatoare gresita cu consecinte nefaste asupra timpului pierdut cu orientarea.
In exemplul de mai jos, se poate face o comparatie intre ruta directa in linie dreapta dintre doua posturi (mers pe viza), ruta riscanta si doua rute ocolitoare intre cele 2 posturi, care folosesc doar linii conducatoare (poteci), dar sunt sigure si conduc sportivul incepator in mod corect pe sectiunea dintre cele 2 posturi.

In contextul folosirii hartilor de orientare, care cauta sa reproduca in limbajul semnelor conventionale toate reperele si caracteristicile terenului de concurs, navigarea (mersul) cu harta si busola intre doua puncte ale hartii, se poate face folosind patru metode principale:

1. Mersul pe viza (unghi de mars)

 

Mersul pe viza (unghi de mars), in linie dreapta din punctul 1 in punctul 2, impreuna cu masurarea precisa a distantei dintre cele doua puncte. In realitate implica un mare efort fizic si o stapanire perfecta a tehnicii de mentinere precisa a directiei cu o busola de tip Sport.

   
2. Mersul de-a lungul liniilor conducatoare (drumuri, poteci, fire de apa, etc.)

 

Mersul de-alungul liniilor conducatoare este metoda cea mai la indemana sportivilor incepatori. Necesita o atentie permanenta la intersectii (schimbarea directiei) si masurarea distantei dintre intersectii. Implica deseori parcurgerea unor distante mai mari (ocoliri si de 100%), preferata de sportivii care doresc o alergare mai usoara in locul diferentelor mari de nivel si a schimbarilor de ritm.

3. Marsul pe curba de nivel.

 

Marsul pe curba de nivel este apanajul sportivilor cu experienta si se practica pe distante relativ scurte, cel mai des intre doua posturi foarte apropiate aflate la acelasi nivel.

4. Navigare mixta.

 

Navigarea mixta implica folosirea pe aceasi sectiune dintre doua posturi de control, a celor 3 tehnici de mai sus: mers pe viza, mers pe linii conducatoare si mers pe curba de nivel. In practica de zi cu zi a sportului orientarii este metoda cel mai des folosita de toate categoriile de sportivi.

Dupa ce sportivul incepator a fost invatat sa foloseasca busola in orientarea de la inceput a hartii, in etapa urmatoare el trebuie sa progreseze si sa fie invatat tehnica de navigare (alergare) cu harta si busola de tip Sport in aceasi mana. Aceasta tehnica este folosita cel mai des de sportivi pentru a mentine harta orientata in permanenta si a mentine o directie generala pe parcursul unei sectiuni dintre doua posturi de control.
Pentru aceasta se plaseaza busola peste harta (pliata astfel ca sa poata fi tinuta intr-o mana), cu una din marginile lungi ale busolei dealungul liniei care uneste cele 2 posturi (sau dealungul directiei de urmat); harta si busola se tin in aceasi mana. Ne rotim pe loc sau rotim doar harta si busola pana cand Nordul acului magnetic flotant al busolei, se suprapune cu sagetile de Nord ale hartii de orientare. In acel moment sageata de directie de pe placa busolei tip Sport, ne indica directia de urmat de pe teren.
Cateva mici sfaturi bine de spus sportivilor incepatori (majoritatea le vor invata singuri dupa repetarea unor erori inevitabile):
1. Atentie cand plecati dintr-un post catre urmatorul post, asigurati-va ca Nordul acului magnetic este indreptat spre Nordul hartii si nu spre Sud.
2. Deseori in cursul alergarii capsula busolei tinuta in mana se roteste si unghiul de mars al directiei se schimba. Pe sectiuni foarte lungi, verificati din cand in cand si corectati daca este cazul viza.
3. Pana va formati un simt al directiei, este bine ca la fiecare intersectie si bifurcatie (mai ales trifurcatii sau bifurcatii in unghi ascutit), sa folositi din nou busola pentru aflarea directiei corecte a potecii pe care vreti sa mergeti in continuare.
4. La fel cand iesiti din lateral intr-o alte linie conducatoare (de ex. defrisari), nu ezitati sa verificati directia pe care trebuie sa o urmati in continuare; la fel cand ajungeti in intersectia a doua defrisari.

Autor articol Dr. Soescu N., preluat de pe www.prahova-orientare.ro